دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۵:۵۹:۲۳
فرمانداری شهرستان فریدن

بازدید مدیر کل جهاد کشاورزی استان از مزارع شهرستان فریدن/ عکس

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی فرماندار شهرستان به همراه مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، نماینده چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان، بوئین میاندشت و هئیت همراه و جمعی از مسئولان شهرستانی از مزارع کشاورزی منطقه بازدید بعمل آوردند. بازدید از طرح جهش تولید در دیم‌زارها روستای دره بید اولین طرحی […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی فرماندار شهرستان به همراه مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، نماینده چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان، بوئین میاندشت و هئیت همراه و جمعی از مسئولان شهرستانی از مزارع کشاورزی منطقه بازدید بعمل آوردند.

بازدید از طرح جهش تولید در دیم‌زارها روستای دره بید اولین طرحی بود که مسئولان از آن بازدید کردند، طرح جهش تولید در دیم‌زارها از حدود چهار سال پیش در کشور آغاز و طی ۳ سال گذشته در ۱۵ استان کشور اجرایی شده که نتایج بسیار خوبی داشته است.

طرح امسال در ۲۱ استان کشور اجرا شده است که اصفهان نیز یکی از این استان‌هاست و پنج شهرستان سمیرم، فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت از شهرستان های است که طرح جهش تولید در آنها عملیاتی شده است.

شایان ذکر است حدود ۴۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان فریدن به صورت دیمی کشت می شوند.

نقطه بعدی مزارع کشت چغندر قند در دشت دامنه بود که مسئولان از آن بازدید کردند، کشاورزان فعال در کشت چغندر قند نبود کود کافی، بد عهدی کارخانه های قند در پرداخت وجه چغندر قند را از مشکلات اساسی این کشت دانستند.

۹۰۰ هکتار از مزارع فریدن زیر کشت چغندر قند بوده و عملکرد برداشت آن ۶۵ تن در هکتار و در برخی مزارع نیز به ۹۵ تن در هکتار رسیده و به دلیل بالای سطح کشت چغندر در منطقه، فریدن یکی از قطب های استان در کشت چغندر قند نیز به شمار می رود.

گلخانه ۱ هکتاری رستمی شهر دامنه که با هزینه ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در مزارع شهر دامنه احداث شده است از دیگر طرح های بود که از آن بازدید شد، از آنجایی که اقلیم فریدن سردسیر است گاها تا اوایل تابستان تنش آب و هوایی وجود دارد و برخی گلخانه ها برای اینکه محصولات آسیب نبینند باید دمای مناسب را با راه و روش های مختلف حفظ کنند و از آنجای که برخی مشکلات باعث شده تعدادی از گلخانه های شهرستان از داشتن نعمت گاز بی بهره باشند باید با سوخت های مانند گازوئیل گرما را تامین کنند که اکثر  این گلخانه ها اوایل بهار سهمیه های سوخت شان کاهش یا صفر می شود که این امر برای سرمایه گزارها مشکل ساز شده که توجه مسئولان استانی به این شهرستان را بیش از بیش می طلبد.

این گلخانه در عرصه کشت فلفل دلمه ی فعالیت کرده و شایان ذکر است ۳۲ هزار و ۷۰۰ متر مربع از مساحت کشت های گلخانه ای شهرستان به فلفل دلمه ای اختصاص یافته است و جزء پنج شهرستان برتر استان در این زمینه بشمار می روند.

مزارع غلام نصر و عبدالرضا باقری که از بزرگترین کاهو کاران استان در فریدن بشمار می روند از دیگر نقاطی بود که مسئولان از آن بازدید کردند، این دو کشاورز پیشرو در کشت کاهو به صورت مشترک به کشت این محصول مشغول هستند و با استفاده ازآبیاری به روش تیپ توانسته اند راندمان آبیاری را تا ۹۰ درصد افزایش دهند.

۹۰ درصد از محصول این دو کشاورز به روسیه وکشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و یکی از شاخصه های این کشاورزان احداث گلخانه در عرصه کشت نشاء کاهو است که باعث شده کاهو دوبار در این منطقه کشت شود که کشت اول در اردیبهشت و دومین کشت در مرداد انجام می‌شود و توانستند عملکرد کاهوی آیسبرگ را تا ۸۰ تن و کاهوی رومانو ر ا تا ۱۰۰ تن در هکتار افزایش دهند.

در این بازدیدها برخی از مشکلات از سوی فرماندار شهرستان به مدیرکل منتقل شد و مردادمند وعده پیگیری های آن را داد.

مهرداد مرادمند در حاشیه این بازدیدها بیان کرد: برای بهره وری حداکثری از منابع موجود در این منطقه، تلاش شده با همکاری آب منطقه ای، مساعدت بیشتری برای تامین آب بخش کشاورزی و حق کشاورزان منطقه صورت بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به شاخصه های فریدن تاکید کرد: فریدن شهرستانی پرظرفیت در تولید محصولات کشاورزی است.

وی درباره طولانی بودن روند سند دار شدن زمین های کشاورزی هم گفت: پیش نیازِ سنددار کردن زمین های کشاورزی، رفع تداخلات قوانین موازی در اراضی کشاورزی است که توسط مجموعه جهاد کشاورزی استان و شهرستان در حال پیگیری است و با تامین و تکمیل زیرساخت های لازم، صدور سند اراضی کشاورزان برای پلاک های رفعِ تداخل شده در سریع ترین زمان انجام می شود

مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، جلسه ی در راستای رفع موانع تولید، جهش تولید و هم فکری با سرمایه گذاران بومی شهرستان با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، جلسه ی در راستای رفع موانع تولید، جهش تولید و هم فکری با سرمایه گذاران بومی شهرستان با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد. ابتدای این جلسه سرمایه گذاران مشکلاتی چون پیچ و خم دیوان‌سالاری اداری، وجود مافیا در برخی حوزه های […]

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، فرماندار فریدن صبح روز- چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت- با حضور در برخی مدارس شهر داران و دامنه ضمن تبریک و تجلیل از روز معلم، گرامیداشت این روز را تجلیل از ارزش ها دانست و گفت: ارزش و جایگاه معلم چنان والا است که خداوند به ابزاری که معلم در دستان […]

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی فرماندار صبح روز- چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت- به همراه امام جمعه شهر دامنه، رئیس دادگستری، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مسئولان به مناسبت گرامی‌داشت شهادت استاد آیت الله مرتضی مطهری و گرامی‌داشت مقام شامخ معلم با حضور در آموزش و پرورش و مدارس شهر داران و […]

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هفت =