شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۸:۰۶:۵۴
فرمانداری شهرستان فریدن

درختک با سرآبش زیبا است/ عکس

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، روستای درختک از توابع بخش زنده‌رود شهرستان فریدناز جمله روستاهای زیبای این منطقه بشمار می رود که محصور شده در میان دو کوه زیبای یتیم کوه و درازک( دنباله کوه) که طبیعت سرسبز میان این دو دیوار استوار، زیبای های آن  را دو چندان می کند. این روستا  با […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، روستای درختک از توابع بخش زنده‌رود شهرستان فریدناز جمله روستاهای زیبای این منطقه بشمار می رود که محصور شده در میان دو کوه زیبای یتیم کوه و درازک( دنباله کوه) که طبیعت سرسبز میان این دو دیوار استوار، زیبای های آن  را دو چندان می کند.

این روستا  با فاصله تقریبی  ۱۰ کیلومتر در شرق داران قرار دارد و چشمه ی معروف آن مقصد بسیاری از گردشگران در فصل بهار و تابستان است.

درختک  از غرب به روستاهای قودجانک و دهق، از جنوب به چیگان و از شرق به سفتجان و از شمال به نهرخلج  متصل می شود که جمعیت متشکل از قوم های پارس، ترک و لر در کنار هم، زندگی مسالمت آمیز اقوام در دل شهرستان هفت هزار ساله را به نمایش می گذارد.

ارامنه نیز در این روستای خوش آب و هوا سکونت داشتند که امروزه به دلیل مهاجرت این قوم دیگر فردی از آن ها ساکن نیست.

سردار شهید مدال افتخار برای روستا

مردمان این ده با صفا به مهمان نوازی و سخت کوشی شهره هستند، مردمانی که برای دفاع از سرزمین شان، ایران آباد در کنار رزمندگان این مرز و بوم پایداری و ایستادگی کردند.

یکی از شیرمردان مدافع ایران ما، سردار شهید منوچهر عباسی است  که در دل این روستای کوچک آرامیده، وی در سال ۱۳۴۰ در روستای درختک چشم به جهان گشوده است و پس از گذراندن دوران طفولیت و نوجوانی به جبهه های حق علیه باطل می شتابد و در عملیات فتح المبین سال ۱۳۶۱ در سن ۲۱ سالگی به شهادت می رسد.

سرآب شفا بخش

دست سخاوت طبیعت در این روستا موجب غلیان چشمه هایی از دل زمین شده که آب آن برای افراد بازمانده از درمان داروهای شیمیایی مرهم و تسکین و شفا است.

یکی از خوش گواراترین چشمه های این منطقه، چشمه سرآب است که در بالادست روستای درختک بر سینه رشته کوه باصلابت «درازک » قرار گرفته و در اطراف آن تفرجگاهی سرسبز با آب و هوایی دلپذیر واقع شده است.

چشمه سراب روستای درختک بیش از ۳۰ هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می کند که با کم شدن بارش های این سال های اخیر چهره ای رنجور به خود گرفته است.

با تمام این خشک سالی ها، سرآب آب خنک و گوارای خود را از مسافران و اهالی روستایش دریغ نکرده است.

صلابت، پایمردی، تلاش، اقتدار و ایستادگی میراثی است که طبیعت کوهستانی به مردمانش به یادگار گذاشته  و با تمام سختی ها اما هنوز امید را می توان در وجود مردم این دیار دید، آنان با سخت کوشی و با صلابت از طریق باغداری و دامداری روزگار می گذرانند.

کار در اینجا مرد و زن نمی شناسد، همه دوشادوش هم برای آبادانی روستا و کسب رزق حلال می کوشند.

 زن و مرد، پیر و جوان هر کدام به فراخور توان و هنری که دارد در اقتصاد روستا سهیم اند، جوانان با انگیزه به پشتوانه تجربه پیشکوستان روستا برای توسعه روستا و چرخیدن اقتصاد در تلاش اند..

از میراث این روستا می توان به تپه های تاریخی و دست کنده های که وجود دارد اشاره کرد و قبرستان ارامنه از دیگر آثار این سرزمین است که نشان دهنده ی قدمت آن می باشد، هر چند روستا به دلایل مختلف چندین بار جابجا شده اما هنوز دامنه کوه درازک مامن گاهی برای مردم این دیار است.

درازک تاریخی به درازای تمدن هفت هزار ساله

 درازک کوهی آزاد و با صلابت که گردنه ها و بسیاری از قلل آن به آدمی لبخند زده و آن را به سوی خویش می خواند.

دنباله کوه درختک عضو خانواده ی زاگرس است و تنگه حاجی خان در دل این کوه هرساله کوهنوردان و گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند، داروهای گیاهی از جمله ریواس، موسیر، چای کوهی و چشمه های فصلی در دل آن از جذابیت های دیگر بشمار می رود.

روستای بکر و تاریخی درختک در قلب فریدن می تواند سرمایه ی برای به اوج رسیدن اقتصاد گردشگری منطقه باشد اما کم توجهی به این سرمایه بالقوه در سال های اخیر و نابودی پوشش گیاهی آن توسط چرای بی رویه و از بین رفتن آثار تاریخی توسط سوداگران گنج، دل عاشقان تاریخ و تمدن ایران زمین را به درد می آورد.

مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، در دومین روز از هفته کار و کارگر به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کارگر و تجدید پیمان با آرمان‌های والای شهدای انقلاب و میهن مراسم غبارروبی و عطر افشانی مزار مطهر شهدای شهر داران با حضور جامعه کار و تولید در روز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه […]

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن،  فرماندار فریدن صبح امروز _شنبه یکم اردیبهشت_ در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برای برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ در فریدن گفت: دستگاه‌های متولی برنامه ریزی مناسب برای برگزاری کنکور سراسری، تامین امنیت و سلامت این آزمون و ایجاد شرایط بدون استرس و محیطی امن و سالم برای داوطلبان در […]

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرماندرای فریدن، نمازگزاران فریدنی پس از اقامه نماز جمعه، با انجام راهپیمایی از محل مسجد صاحب الزمان(عج) تا خیابان امام خمینی(ره) با شعارهای «سپاه مچکریم»، «تنبیه متجاوز»، «مرگ بر اسرائیل»، «فلسطین آزاد خواهد شد»، «سیلی بعدی محکم‌تر است»، «نیروهای مسلح، دست خدا یارتان» از اجرای عملیات «وعده صادق» و دفاع مشروع […]

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی روز چهارشنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان که در محل سالن اجتماعات این فرمانداری برگزار شد، گفت: مهمترین گام در مبارزه با مواد مخدر آموزش و ارتقای آگاهی های عمومی است که باید با سرمایه گذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فرماندار فریدن با […]

۲۹ فروردین ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =