پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۳:۳۳:۰۸
فرمانداری شهرستان فریدن

فرماندار فریدن: تدوین طرح گذرگاه فرهنگی در اولویت قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، جلسه ای با حضور فرماندار، بخشدار بخش مرکزی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان و جمعی از فعالان صنایع دستی و برخی از قالی بافان به مناسبت هفته صنایع دستی و روز ملی فرش برگزار شد. فرماندار فریدن ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و روز […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، جلسه ای با حضور فرماندار، بخشدار بخش مرکزی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان و جمعی از فعالان صنایع دستی و برخی از قالی بافان به مناسبت هفته صنایع دستی و روز ملی فرش برگزار شد.

فرماندار فریدن ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش عنوان کرد: هنر یعنی زیبایی و بزرگترین هنرمند عالم خداوند است و هرکس با اندیشه های زیبا خالق زیبایی و هنر باشد یک نوع خدمت به روح و روان بشر کرده است و نوعی عبادت است.

عزیزاله عباسی  با بیان اینکه انسان عاشق زیبایی است، خاطرنشان کرد :هنر صنایع دستی هنری است که زیبایی درون انسان به وسیله دست های هنرمند روی اجسام طبیعی تجلی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: انجمن صنایع دستی و فروشگاه مجازی برای فروش و اقتصادی کردن هنر دست هنرمندان در زمینه صنایع دستی باید پیگیری و اجرایی شود.

فرماندار فریدن تاکید کرد: توسعه صنعت گردشگری شهرستان نیازمند یک بازارچه دائمی صنایع دستی یا اجرای طرح گذرگاه فرهنگی  است که در جلسه مطرح شد و میراث فرهنگی تدوین این طرح را پیگیری کند.

عباسی با توجه به اینکه برخی از هنرمندان نبود مکان مناسب در راستای رشته هنری خود را از مشکلات عنوان کردند، گفت: برخی مکان های بلاءاستفاده در شهرستان وجود دارد که پیگیر آن هستیم تا با تغییر کاربری آنها را در اختیار مشاغلی قرار بدهیم که فاقد مکان هستند.

وی تاکید کرد: برخی از هنرمندان که فاقد بیمه هستند می توانند از ظرفیت بیمه روستائیان و عشایر استفاده کنند.

فرماندار همچنین برند سازی و تبلیغات مناسب خصوصا در فضای مجازی را عامل مهمی در جهت معرفی محصولات و رونق بازار فروش معرفی کرد و افزود: انتظار ما از هنرمندان شهرستان این است که در این عرصه تلاش نمایند.

عباسی اظهار کرد: فعالان و هنرمندان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نقش بسزایی در معارفه و شناساندن فرهنگ، آداب، رسوم و توانمندی‌های شهرستان به همگان دارند.

فعالان صنایع دستی عدم تمکن مالی و وجود واسطه ها، نداشتن بیمه، نبود مکان مناسب برای مشاغل در حوزه صنایع دستی و بالا بودن اجاره بهاء کارگاه ها در سطح شهرستان، واگذاری برخی زمین های صنعتی در سال های قبل به افرادی که در عرصه تولید فعالیت نداشتند، بالا رفتن هزینه های تولید به دلیل افزایش تورم، عدم حمایت در برندسازی محصولات، عدم اطلاع رسانی از نحوه اعطاء تسهیلات، نبود زیر ساخت های مناسب برای ارتباط فروشنده با خریدار که سبب شده سود تولید صنایع دستی فریدن در جیب دلال برود را از جمله مشکلات خود عنوان کردند.

شایان ذکر است در گذشته عمده صنایع دستی منطقه بافته های داری از جمله : قالی خرسک، گلیم، جاجیم، مشتهف خورجین بافی،فرش ارمنی بافت، جوال و سفره آردی بوده است که اکنون تقریبا تمامی این رشته ها غیر فعال می باشند.

تعداد کارگاه‌های فعال شهرستان ۱۵ عدد شامل رشته های : مینا کاری، چرم دوزی، قلمزنی، تراش سنگ، فیروزه کوبی، ملیله سازی، سفال و سرامیک، گلیم و جاجیم، پیکر تراشی، خراطی چوب، معرق و مشبک و نقاشی روی چوب، معرق مس، آیینه کاری، رودوزیهای سنتی(ملیله دوزی) و منبت مبل می باشد.

مجوزهای صادره توسط اداره میراث شامل پروانه تولید کارگاهی، انفرادی و کارت شناسایی می‌باشد که ۱۲۰ پروانه معتبر تا کنون صادر گردیده و حدود ۱۵۰تا ۲۰۰هنرمند صنایع دستی در سطح شهرستان وجود دارد.

مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی فرماندار صبح روز- چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت- به همراه امام جمعه شهر دامنه، رئیس دادگستری، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مسئولان به مناسبت گرامی‌داشت شهادت استاد آیت الله مرتضی مطهری و گرامی‌داشت مقام شامخ معلم با حضور در آموزش و پرورش و مدارس شهر داران و […]

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرماندار فریدن، مراسم گرامی‌داشت شهید مرتضی مطهری و هفته عقیدتی سیاسی صبح روز-یک‌شنبه ۹اردیبهشت – با حضور فرماندار، حجت الاسلام صابری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت صاحب الزمان (عج)، ائمه جمعه، جمعی از مسؤلان، مربیان عقیدتی و بسیجیان و پیشکسوتان در ناحیه مقاومت بسیج شهرستان برگزار شد. حجت الاسلام […]

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی بخشداری بخش مرکزی شهرستان فریدن، کارکنان و کارگران شرکت تعاونی دهیاری های بخش مرکزی شهرستان فریدن صبح امروز- یازدهم بهمن ماه- با حضور شفیعی بخشدار بخش مرکزی و رحیمی مدیرعامل این شرکت مسیر گلستان شهدای شهر داران تا تپه نورالشهدا را به مناسبت روز کارگر پیاده روی کردند. این مراسم با […]

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، همایش تجلیل و تکریم از شوراهای اسلامی شهرستان فریدن با حضور فرماندار، نماینده دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، رئیس دادگستری، دادستان، فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مسئولان برگزار شد.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 10 =