جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۱:۰۲:۴۱
فرمانداری شهرستان فریدن

افزایش کشت های گلخانه ای، مسیری سبز برای توسعه فریدن/عکس

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، امروز با فرماندار شهرستان، معاون سیاسی ، رئیس جهاد کشاورزی و همراهانشان برای بازدید راهی هنرستان سروش شدیم، هنرستانی که دالانکوه زیبا را در کنار خود می بیند و یکی از چهار هنرستان سروش استان اصفهان بشمار می رود. هنرستان کشاورزی سروش فریدن با قدمتی افزون بر ۳۵ سال […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، امروز با فرماندار شهرستان، معاون سیاسی ، رئیس جهاد کشاورزی و همراهانشان برای بازدید راهی هنرستان سروش شدیم، هنرستانی که دالانکوه زیبا را در کنار خود می بیند و یکی از چهار هنرستان سروش استان اصفهان بشمار می رود.

هنرستان کشاورزی سروش فریدن با قدمتی افزون بر ۳۵ سال در مساحت ۱۴۶ هکتار دارای ۱۷۰ هنرجو در رشته های زراعت، دام، باغ، مکانیکی خودرو و تعمیر تراکتور است.

بازدیدها را از واحد مرغداری این مجموعه آموزشی آغاز کردیم، تقریبا چهل روز پیش که از این واحد بازدید شد، آن زمان جوجه ریزی تازه انجام گرفته بود اما اکنون جوجه ها به مرغ هایی بدل شده و باید برای کشتار بارگیری می شدند، تامین نهاده و رفع مشکلات مجوزی از جمله مطالبات مسئولان این واحد بود.

هوای سرد این بازه ی زمانی فریدن باعث می شود که آدمی تصور کند، دیگر در این روزها هیچ محصول سبزی نمی توان در منطقه کشت کرد اما در هنرستان شاهد بودیم که دو واحد گلخانه ای با کشت دو محصول مینی تویبر سیب زمینی و فلفل بر تمامی این تصورات خط بطلانی کشیدند و بهاری سبز را در حصار پلاستیک ها در میانه ی برف برای فریدن به ارمغان آورده است.

ابتدا فرماندار با بازدید از مجموعه گلخانه ای مینی تویبر سیب زمینی مهندس گودرزی با مسئولان آن درباره این کشت صحبت کرده و از مطالبات فعالان در این حوزه پرسید.

به غده های حاصل از کاشت گیاهچه های درون شیشه ای در گلخانه، مینی تیوبر گفته می شود، مینی تیوبر جزء طبقات بذری پیش پایه محسوب شده و در ایران تحت عنوان کلاس اس(S) نامگذاری می شود و در این گلخانه سه رقم آگریا، جلی و بامبا کشت می شود، سال‌های قبل مینی تویبر جزء محصولات وارداتی بوده که این روزها با تلاش جوانان خیلی کاهش پیدا کرده و به مرحله ی صادرات رسیده است و البته طبق گفته ی کارشناس این حوزه کشورمان در تولید گیاهچه ها خودکفا است.

مجموعه بعدی، گلخانه ی مهندس موسوی است که در آن کشت محصول فلفل را انجام می داد و سرمای هوا یکی از دغدغه های این مجموعه ها بود که با تمهیداتی مشکلات در این راستا را حل کرده بودند.

فرماندار فریدن در حاشیه بازدید از هنرستان سروش، بیان کرد: یکی از راه های توسعه ی شهرستان که باعث حفظ آب و هوا و منابع آبی و مانع مهاجرت مردم به کلان شهرها خواهد شد، توسعه و احداث گلخانه ها است که باعث ایجاد مسیری سبز برای ارز آوری خواهد بود.

عزیزاله عباسی تاکید کرد: یکی از برنامه های مدیر جهاد کشاورزی برای تغییر الگوی کشت باید تشویق کشاورزان فریدنی به توسعه کشت های گلخانه‌ای باشد و در این راه باید بانک های عامل تمام توانشان را برای دادن تسهیلات به تولیدکنندگان بکار بگیرند.

توسعه محصولات باغبانی یکی از سیاست‌های امروز در راستای تامین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال و نیز جلوگیری از مهاجرت به شهرها، توسعه صادرات و ارزآوری است که در این مسیر توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای با توجه به مهمترین مزیت آن یعنی نیاز کمتر به آب در مقایسه با سایر انواع کشت، به عنوان یکی از راهکارهای مهم به شمار می‌رود.

صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به خاطر امکان کنترل‌ و اقدامات پیشگیرانه، برخی از مزایای کاشت گلخانه‌ای است.

در حالی که اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر انقلاب قرار دارد، ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیز از اهداف موکد در تمامی بخشها و ضرورتی برای افزایش توان اقتصادی کشور است که بخش کشاورزی به عنوان تولیدکننده اصلی غذا و تامین کننده امنیت غذایی با افزایش تولیدات باغی، زراعی و دامی و افزایش درآمدهای ارزی جایگاه مهمی در این زمینه دارد؛ در عین حال بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور در کنار بخش صنعت و خدمات، سهم عمده‌ای در اقتصاد مقاومتی دارد.

در این میان در کنار همه شیوه‌های کشت و زرع، کشت گلخانه‌ای دورنمای مطلوب‌تر و آینده روشن‌تری را پیش رو دارد و علت آن نیز افزایش توانمندی کشاورزان در این زمینه و نیز پیشرفت دانش بشری در این عرصه است.

اجرای سیاست‌های هوشمندانه و نوین در حوزه کشت و زرع بخش کشاورزی از جمله گرایش به شیوه‌های نوین کشت و مدیریت شیوه‌های سنتی موجب می‌ شود در بحرانی‌ترین شرایط تولید نیز در این بخش دغدغه‌ کمتری وجود داشته باشد.

در روش تولید گلخانه‌ای امکان تولید محصول به ازای هر مترمکعب آب از نظر وزنی تا ۱۰ برابر و از نظر درآمدزایی تا بیش از ۵۰ برابر قابل افزایش است.

در کشت گلخانه‌ای امکان تولید محصول در نامرغوبترین اراضی، که حتی کشت محصولات زراعی و باغی در خاک آن میسر نیست، وجود دارد، اما با توجه به سرمایه‌گذاری بالا و سطح اشغال کم گلخانه توصیه می‌شود اراضی دارای دسترسی مطلوب به زیرساخت های مورد نیاز از جمله راه مناسب و فاصله کمتر با خطوط انتقال گاز و برق به این کار اختصاص یابد.

علاوه بر همه این ویژگی‌ها، ایجاد زمینه اشتغال مولد و پایدار برای افراد در کشت گلخانه‌ای بسیار قوی است به طوری که با احداث هر هکتار گلخانه برای پنج تا ۱۰ دانش‌آموخته کشاورزی و ۱۰ تا ۱۵ نفر نیروی کار ماهر به صورت مستقیم اشتغال و برای بیش از ۲۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

 

مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی روز چهارشنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان که در محل سالن اجتماعات این فرمانداری برگزار شد، گفت: مهمترین گام در مبارزه با مواد مخدر آموزش و ارتقای آگاهی های عمومی است که باید با سرمایه گذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فرماندار فریدن با […]

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، کوچه باغ‌های روستای حصور در بخش زنده رود فریدن و شکوفه‌های بهاری، طبیعت بهاری زیبایی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. بخشدار بخش زنده رود فریدن گفت: روستای حصور با قدمت ۳۰۰ ساله در بخش زنده رود فریدن واقع شده که هر ساله طبیعت بهاری این روستا […]

۲۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، فرماندار به همراه معاون فنی و امور بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، محسن حاج عابدی مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان اصفهان، معاون بازرگانی سازمان استان، مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی استان، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه شهرستان فریدن […]

۲۷ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، معاون فنی و امور بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، سفر به شهرستان فریدن را با دیدار با فرماندار این شهرستان آغاز کرد. این دیدار با حضور مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان، معاون بازرگانی سازمان استان، مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی استان، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان، مدیر […]

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + هجده =