پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
۲۳:۰۵:۵۶
فرمانداری شهرستان فریدن

از خاک زرخیر تا سرداران نامی خلج/عکس

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، اینبار با گذر از روستاهای نهرخلج، گنجه، بادجان و قوهک به سمت روستای خلج می رویم تا آشنا شویم با این روستای کوچک و زیبای که آخرین روستا در مرز شمال غربی فریدن با بوئین میاندشت هست. خلج روستایی از توابع بخش زنده رود شهرستان فریدن در استان اصفهان […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، اینبار با گذر از روستاهای نهرخلج، گنجه، بادجان و قوهک به سمت روستای خلج می رویم تا آشنا شویم با این روستای کوچک و زیبای که آخرین روستا در مرز شمال غربی فریدن با بوئین میاندشت هست.

خلج روستایی از توابع بخش زنده رود شهرستان فریدن در استان اصفهان ایران است که در شمال ترین نقطه در این منطقه واقع شده و با ارتفاع ۲۲۶۸ متر از سطح دریا، جزء مرتفع ترین روستاهای فریدن بشمار می رود و به بام این منطقه مشهور است.

این ده کوچک دارای ۲ مسجد، ۱ مدرسه، ساختمان دهیاری، ساختمان خانه بهداشت (مشترک با روستای قوهک) و یک اقامتگاه بومگردی در حال مرمّت می باشد.

 

چشمه سارها تا قنات های خلج

روستایی با آب و هوا و طبیعت چهار فصل که در زمستان بسیار سرد و در تابستان، معتدل است و دارای مزارع و قنوات متعدد می باشد، یکی از مهم ترین قنات های این روستا در زبان محلی کَندکَهریزه به معنای قناتِ آبادی یا به سرچشمه معروف است.

این روستا با وجود چشمه ها و قنات فراوان هر چقدر به ماه های گرم سال نزدیک می شود چشمه ها و قنات هایش کم آب و حتی برخی از آنها خشک می شوند.

این روستا در دهستان ورزق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌ که خشکسالی، کمبود امکانات تحصیلی و بهداشتی و نبود صنعت و شغل در روستا و شهرستان باعث مهاجرت اکثر اهالی روستای خلج به شهرهای تهران، اصفهان و داران (مرکز شهرستان فریدن) شده به طوری که این روستا در صدر آمار روستاهای مهاجرفرست شهرستان قرار دارد.

خلج شمالی ترین روستای فریدن

روستای خلج شمالی ترین روستای فریدن است، از غرب با روستای ماینده، از شرق با روستای قوهک، از طرف جنوب با تپه های آقداش و از طرف شمال با رشته کوه آدل فارس همسایه است.

این روستا در ۲۶ کیلومتری از مرکز شهرستان  و ۱۷۴ کیلومتر از مرکز استان قرار گرفته است و با پایتخت ایران نیز ۴۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

اماکن تاریخی و گردشگری روستای خلج عبارتند از: مسجد جامع تاریخی، حمام تاریخی، آسیاب قدیمی، اقامتگاه بومگردی، سرچشمه، قنوات، مزارع، مراتع، باغات، کوهستان ها، چشمه ساران، دشت ها و بیشه زار های سرسبز است که باعث می شود سالانه گردشگران زیادی از طبیعت و آثار تاریخی این روستا دیدن کنند

طبق مطالبات اهالی این روستا از آنجایی که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نسبت به مرمّت آثار تاریخی و همچنین پتانسیل جذب گردشگران داخلی و حتی خارجی به دلیل زیبایی و آرامش بی نظیر این روستا بی توجه است، رشد و رونق گردشگری در روستای خلج به کندی صورت می پذیرد.

یکی دیگر از مکان های گردشگری مراتع کوه آقداش است که به زبان فارسی یعنی سنگ سفید که بکر بودن این منطقه می تواند آرامش خاصی را برای گردشگران آن به وجود بیاورد.

اولین شهید فریدن از روستای خلج

این روزها خلجی ها در جای جای ایران زمین حضور دارند و به زبان شیرین ترکی تکلم می کنند از این خاک زر خیز فرزندان بسیاری در سیطره تاریخ ایران زمین نام شان به یادگار مانده است از جمله امیر سرلشگر تکاور شهید حسین معصومی خلجی (فاتح سوسنگرد) اولین شهید شهرستان فریدن، سردار شهید داوود بختیاری(فرمانده اطلاعات لشگر ۱۴ امام حسین)، سردار عباس بختیاری خلجی(از فرماندهان دفاع مقدس و سپاه) و بسیار دیگر که در عرصه های مختلف حضور دارند.

روستای خلج با ۷ شهید، ۶ آزاده، ۷ جانباز و ۵۰ رزمنده در دوران دفاع مقدس دارای کارنامه درخشانی است، امیر سرلشگر تکاور شهید حسین معصومی خلجی اولین شهید روستای خلج و شهرستان فریدن بوده که به فاتح سوسنگرد نیز مشهور است.

حفظ آداب و رسوم خلجی ها در مراسمات مذهبی و جشن ها

جشن های عروسی در روستای خلج از گذشته دارای آداب و رسوم خاص و زیبایی بوده و ساز زیبای سُرنا و دُهُل عضو جدایی ناپذیر عروسی های این روستاست. همچنین اشعاری که به زبان ترکی در جشن های عروسی این روستا خوانده می شود زیبایی بی نظیری به این مراسمات میبخشد.

روستای خلج در دهه اول ماه محرّم میزبان تعداد کثیری از خلجی هایی است که از جای جای کشور برای عزاداری در این دهه و به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به زادگاهشان می آیند. همچنین آیین ویژه سوگواری ظهر عاشورا در روستای خلج در نوع خود بی نظیر است.

 

باز باید به این موضوع اشاره کرد مهاجرت باعث کاهش چشم گیر جمعیت این روستا شده و توجه ویژه به این روستاها در حوزه گردشگری می تواند رونق دوباره این خلج باستان را به همراه داشته باشد.

 

مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، به منظور هماهنگی و انسجام جهت باشکوه برگزار نمودن شب‌های قدر و راهپیمایی روز قدس، روز چهارشنبه جلسه ای با ریاست فرماندار فریدن و با حضور بخشداران بخش مرکزی، زنده رود و مدیران نهادها و دستگاه های اجرایی در سالن جلسات فرمانداری برگزار گردید. فرماندار طی سخنانی ضمن تبریک […]

۹ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، اولین جلسه شورای اداری فریدن در سال ۱۴۰۳ با حضور عزیزاله عباسی فرماندار فریدن، امام جمعه شهر داران، منتخب مردم شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت و دیگر مسئولان دستگاهای اجرایی در مسجد گلستان شهدای شهر داران برگزار شد.

۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، اعضای شورای اداری شهرستان فریدن روز سه شنبه در ابتدای نخستین نشست سالجاری این شورا، با نثار گل برتربت پاک شهدای انقلاب اسلامی با آنان تجدید میثاق کردند. نخستین نشست شورای اداری فریدن در مسجد گلستان شهدای شهر داران و در جوار قبور مطهر شهیدان انقلاب اسلامی برگزار شد.

۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی فرماندار فریدن با انتشار ویدیویی فرا رسیدن سال جدید، را به تمام مردم این دیار تبریک گفت.

۵ فروردین ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =