شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۰۴:۵۷:۱۹
فرمانداری شهرستان فریدن

سیاه دره قلب تپنده ی دالانکوه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، استان اصفهان جاذبه‌های فراوانی دارد، یکی از بکرترین جاذبه‌های این استان منطقه سیاه دره می‌باشد که در قلب فریدن قرار گرفته است، این منطقه در فصل بهار پوشیده از برف و تسخیر شده با آواز زیبای چکاوک ها و بلبلان خوش الحان می باشد. منطقه سیاه دره یکی از […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، استان اصفهان جاذبه‌های فراوانی دارد، یکی از بکرترین جاذبه‌های این استان منطقه سیاه دره می‌باشد که در قلب فریدن قرار گرفته است، این منطقه در فصل بهار پوشیده از برف و تسخیر شده با آواز زیبای چکاوک ها و بلبلان خوش الحان می باشد.

منطقه سیاه دره یکی از صعب العبورترین، بکرترین و در عین حال زیباترین مناطق استان اصفهان به شمار می رود که در دل کوه های سر به فلک کشیده دالانکوه شهرستان فریدن قرار دارد.

سیاه دره در جوار شهر زیبای دامنه هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری می باشد؛ این شهر به دلیل اینکه از دوران شکل گیری، منطقه تاخت و تاز حاکمان و پادشاهان بوده و به خاطر موقعیت های مختلف جنگی در طول تاریخ و لشکرکشی های متعدد به آن، بارها و بارها جابجا شده به شهر متحرک معروف گردیده اما قدمت جایگاه فعلی این شهر به ۵۰۰ سال قبل برمی گردد و در دامنه شیب دار کوه قرار دارد که ۳۰۰۰ هکتار مساحت و حدود ۵ هزار نفر جمعیت دارد.

موقعیت مکانی

این جاذبه ی گردشگری استان که از صعب العبورترین دره های رشته کوه دالان می باشد در شرق شهر دامنه و ضلع شمال شرقی این کوه مابین بلندترین قله این کوه یعنی داراب شاه و قله نشاط واقع شده است.

برخی از اهالی شهر دامنه می گویند به دلیل اینکه باید از هفت دره عبور کنیم تا به دره پایانی برسیم و هر چه در این مسیر پیش می رویم دیواره ی کوه های سر به فلک کشیده به هم نزدیک تر می شوند و فضای محیط تاریک تر می گردد به همین دلیل این مکان به سیاه دره معروف گردیده که انتهای آن به دشت چال گاو روستای آنالوجه ختم می گردد و چه زیبا است که برای رسیدن به سیاه دره زیبا باید از هفت وادی عشق عبور کرد.

حاصل این دره ی پوشیده از برف جریان رودخانه های فصلی است که به سمت مراتع شرقی شهر دامنه حرکت می کند، آثار آب روی صخره ها و آبشارهای تقریبا بلند حکایت از این دارد که در زمان های قدیم دریایی از آب در آن جریان داشته البته خشکسالی های اخیر این خروش را از این دره  گرفته و اطراف ورودی و دهانه دره چشمه های متعددی وجود دارد که بر اثر خشکسالی به جز روزهای معدودی از سال خشک شده اند.

ویژگی گیاهی

گیاهان دارویی و خوراکی از قبیل ریواس، انگور کوهی، آویشن، موسیر و…در این دره یافت می شود. عبور از این دره به علت وجود آبشارهای متعدد و دیواره هایی با شیب زیاد و خطرناک نیازمند استفاده از طناب کوهنوردی بوده و کار فنی است.

عبور از تعدادی از آبشارها امکان پذیر نیست و باید از کناره دیواره ها از مسیر جایگزین استفاده کرد، بهترین زمان برای پیمایش این دره اواخر خرداد و اوایل مهر ماه است.

آبشار سیاه دره فریدن که در این منطقه واقع شده، یکی از جاذبه های گردشگری استان محسوب می شود که هرساله مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند و در قسمت انتهایی آبشار سیاه دره گیاهان دارویی زیادی پیدا می شود. چشمه های زیبا و پرآب زیادی از این آبشار منشعب شده اند، مثل سه چشمه معروف  قلندوز، میانه و بیخه که در قسمت جنوب دامنه جاری هستند.

شاه چشمه

در این منطقه، دو چشمه به نام چشمه شاه نیز وجود دارد که در شمال منطقه سیاه دره و آبشار در جریان است. دلیل نام گذاری این دو چشمه هم این است که در قدیم، هر چیز عظیم و مهم را به شاهان نسبت می دادند مثل شاه راه، شاه کلید و… و این دو چشمه، چشمه‌ هایی بسیار بزرگ و خروشان هستند.

مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی روز چهارشنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان که در محل سالن اجتماعات این فرمانداری برگزار شد، گفت: مهمترین گام در مبارزه با مواد مخدر آموزش و ارتقای آگاهی های عمومی است که باید با سرمایه گذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فرماندار فریدن با […]

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، کوچه باغ‌های روستای حصور در بخش زنده رود فریدن و شکوفه‌های بهاری، طبیعت بهاری زیبایی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. بخشدار بخش زنده رود فریدن گفت: روستای حصور با قدمت ۳۰۰ ساله در بخش زنده رود فریدن واقع شده که هر ساله طبیعت بهاری این روستا […]

۲۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، فرماندار به همراه معاون فنی و امور بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، محسن حاج عابدی مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان اصفهان، معاون بازرگانی سازمان استان، مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی استان، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه شهرستان فریدن […]

۲۷ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، معاون فنی و امور بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، سفر به شهرستان فریدن را با دیدار با فرماندار این شهرستان آغاز کرد. این دیدار با حضور مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان، معاون بازرگانی سازمان استان، مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی استان، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان، مدیر […]

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 8 =