شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۸:۳۰:۱۳
فرمانداری شهرستان فریدن

مشکل پساب تصفیه‌خانه شهر داران پس از یک دهه حل شد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن به نقل از  فارس، حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌شود و امروزه اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست. تراژدی غم‌انگیز ورود پساب تصفیه خانه شهر داران به زمین‌های کشاورزی که در آن کشت مثمر […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن به نقل از  فارس، حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌شود و امروزه اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست.

تراژدی غم‌انگیز ورود پساب تصفیه خانه شهر داران به زمین‌های کشاورزی که در آن کشت مثمر انجام می گیرد، در سال‌های اخیر به یکی از معظلات ویژه شهرستان بدل شده بود تا جایی که شرایط برای کشت محصولات مثمر در خاک زر خیز پایین دست این تصفیه خانه مهیا نبود.

فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان داران با ظرفیت ۱۷۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید و توسعه آن از سال ۱۳۹۴ در دستور کار قرار گرفت و این سال ها پساپ این تصفیه خانه بدون مدیریت در زمین های کشاورزی که محصولات مثمر کشت می شود، رها شده است.

با تمام هشدارهای بهداشتی و قضایی برای مهار این پساب کار به سرانجام خوبی نرسید و با وجود مطرح شدن این مشکل در جلسات مختلف اداری، اقدام عملی قابل قبولی برای رفع این مشکل صورت نگرفته بود.

در گفت‌وگو با تعدادی از کشاورزانی که مشغول زراعت بر روی زمین های اطراف تصفیه خانه هستند، مشخص شد عده‌ای از آنان که در جهت استفاده از پساب بهداشتی و تصفیه شده اقدام به لوله‌کشی و ایجاد تجهیزات پمپاژ کرده‌اند، از متحمل شدن این ضررها گله دارند؛ همچنین برخی از آن‌ها از آسیب وارد شده به محصولات کشت شده خویش به دلیل جاری بودن این پساب در زمین‌های زراعی سخن می‌گویند.

برخی از کارشناسان نیز اصرار کشاورزان برای استفاده از این پساب جهت آبیاری را درست نمی‌دانند و معتقدند از این پساب فقط باید برای فضاهای سبز و غیرمثمر استفاده شود.

عزیزالله عباسی، فرماندار فریدن، اسفند ماه ۱۴۰۰ در جلسه کارگروه سلامت وخانواده اظهار داشت: پساب تصفیه خانه باید بین کشاورزان، شهرداری‌ها تقسیم شود، اما درحوزه کشاورزی فقط باید برای کشت‌های غیر مثمر ازآن استفاده کرد.

وی در این جلسه افزود: استفاده از پساب برای کشت غیر مثمربه کشاورزان پیشنهاد شده تا سطحی معادل ۴۵۰ هکتار را به یک بیشه زار تبدیل کنند.

موضوع پساب شهر داران باعث شد تا خبرنگار فارس این موضوع را در نشست‌های خبری فرمانداری به صورت ویژه پیگیر باشد و در آخرین نشست خبری مسؤولان فریدنی نیز این موضوع پیگیری گردید.

فرماندار فریدن در نشست خبری هفته دولت در پاسخ به سوال فارس در خصوص مشکل پساب تصفیه خانه شهر داران عنوان کرد: این مشکل باعث شد تا جلسه ی فوق العاده در استان با حضور زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان و جمعی از مسؤولان استانی و شهرستان فریدن برگزار شود.

عزیزاله عباسی ادامه داد: معاون استاندار با هماهنگی با ارگان‌های مربوطه تعیین و تکلیف پساب شهر داران را در اختیار فرماندار شهرستان قرار داد و گامی بزرگ در رفع این معظل برداشته شد.

وی عنوان کرد: طبق پیگیری‌های انجام شده مقرر شد این پساب در اختیار شهرداری‌ها و کشاورزان قرار بگیرد و قراردادی میان آب منطقه ی و شهرداری و کشاورزان منعقد شود.

فرماندار فریدن تاکید کرد: مراحل نهایی واگذاری پساب به شهرداری و کشاورزان در حال انجام است و ان شاءالله این مشکل به صورت ویژه حل خواهد شد.

عباسی بیان کرد: زمین‌های کشاورزی که در جوار این تصفیه خانه که معادل ۴۵۰ هکتار است، به دلیل بی آبی رها شدند با واگذاری پساب به کشاورزان این مزرعه به یک بیشه بزرگ درختان غیرمثمر بدل خواهد شد ئ علاوه بر اینکه رونق صنایع چوبی در آینده را شاهد خواهیم بود، می‌توانیم یک منطقه زیبای گردشگری نیز ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: بخشی از این آب در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و بعد از تقریبا یک دهه این مشکل حل خواهد شد و ضرر ناشی از این پساب رها شده به یک منفعت پایدار تغییر خواهد کرد.

مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن،  فرماندار فریدن صبح امروز _شنبه یکم اردیبهشت_ در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برای برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ در فریدن گفت: دستگاه‌های متولی برنامه ریزی مناسب برای برگزاری کنکور سراسری، تامین امنیت و سلامت این آزمون و ایجاد شرایط بدون استرس و محیطی امن و سالم برای داوطلبان در […]

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرماندرای فریدن، نمازگزاران فریدنی پس از اقامه نماز جمعه، با انجام راهپیمایی از محل مسجد صاحب الزمان(عج) تا خیابان امام خمینی(ره) با شعارهای «سپاه مچکریم»، «تنبیه متجاوز»، «مرگ بر اسرائیل»، «فلسطین آزاد خواهد شد»، «سیلی بعدی محکم‌تر است»، «نیروهای مسلح، دست خدا یارتان» از اجرای عملیات «وعده صادق» و دفاع مشروع […]

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی روز چهارشنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان که در محل سالن اجتماعات این فرمانداری برگزار شد، گفت: مهمترین گام در مبارزه با مواد مخدر آموزش و ارتقای آگاهی های عمومی است که باید با سرمایه گذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فرماندار فریدن با […]

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، کوچه باغ‌های روستای حصور در بخش زنده رود فریدن و شکوفه‌های بهاری، طبیعت بهاری زیبایی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. بخشدار بخش زنده رود فریدن گفت: روستای حصور با قدمت ۳۰۰ ساله در بخش زنده رود فریدن واقع شده که هر ساله طبیعت بهاری این روستا […]

۲۸ فروردین ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 6 =