جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۱۸:۵۸:۵۶
فرمانداری شهرستان فریدن

گردشگری و صنایع تبدیلی مهم‌ترین ظرفیت فریدن هستند

جمعیت فریدن میانسال است

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، فرماندار فریدن گفت: گردشگری، صنعت گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی مهم‌ترین ظرفیت‌های شهرستان فریدن هستند که باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه شود تا بسیاری از مشکلات این شهرستان مرتفع شود. عزیزالله عباسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مهم‌ترین مشکلات و ظرفیت‌های شهرستان فریدن، اظهار کرد: فریدن قبلاً جزءِ شهرستان‌های […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، فرماندار فریدن گفت: گردشگری، صنعت گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی مهم‌ترین ظرفیت‌های شهرستان فریدن هستند که باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه شود تا بسیاری از مشکلات این شهرستان مرتفع شود.

عزیزالله عباسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مهم‌ترین مشکلات و ظرفیت‌های شهرستان فریدن، اظهار کرد: فریدن قبلاً جزءِ شهرستان‌های محروم بود که به دلایلی مدتی از لیست شهرستان‌های محروم خارج شد، اما سال گذشته مجدداً جزء شهرستان‌های کم برخوردار محسوب شد که در نتیجه اعتبارات نفتی به این شهرستان تعلق نگرفت.

وی با بیان اینکه مشکلات شهرستان فریدن را اولویت‌بندی کردیم، افزود: این مشکلات همه به یک اندازه مهم هستند و به نوعی در عرض یکدیگر قرار دارند و رفع این معضلات از ضروریات فریدن است. از مهم‌ترین مشکلات این شهرستان محروم بودن آن است که با این وجود باید اعتبارات محرومیت به آن تعلق بگیرد. شهرستان فریدن علاوه بر اینکه محروم است قطب کشاورزی استان اصفهان محسوب می‌شود که به دلیل خشکسالی های مستمر، کشاورزان از نظر اقتصادی با مشکل مواجه شدند.

فرماندار فریدن گفت: در فریدن صنایع تبدیلی نداریم و دارای صنایع محدود گلخانه‌ای هستیم. با کمبود آب در شهرستان مواجه هستیم و همان میزان آبی که باید به کشاورزان فریدن داده شود، تخصیص پیدا نمی‌کند. این موضوع سبب نارضایتی شهروندان شده است چراکه استدلال می‌کنند محروم بوده و از امتیازات مناطق محروم هم، محروم هستند. ۵ ماه از سال را در فریدن می‌توان به کار کشاورزی مشغول بود که با وجود پروانه بهره‌برداری از منابع آبی نمی‌توانیم آب کافی برداشت کنیم.

عباسی تصریح کرد: بسیاری از فریدنی‌ها به دلیل این مشکلات به حاشیه شهر اصفهان مهاجرت کرده‌اند. انتظار داریم در دولت سیزدهم که دولت محرومان است حق مردم فریدن به آنان داده شود تا آب کافی بتوانند برای مزارع خود برداشت کنند. اگر مشکلات فریدن در احداث گلخانه، صنایع تبدیلی و …حل شود مهاجرت معکوس را شاهد خواهیم بود.

جمعیت فریدن میانسال است

وی ادامه داد: جمعیت شهرستان فریدن از نظر سنی میانسال است که با تدابیر اتخاذ شده فعلاً مهاجرت از فریدن متوقف شده است و حتی برخی از مهاجرین به شهرستان باز گشته‌اند که دلیل آن فراهم شدن برخی از زیرساخت‌ها بوده است. حتی کارگران فصلی فریدن هم بیکار نیستند و چون کاشت پیاز و سیب‌زمینی نسبت به گذشته رونق بیشتری پیدا کرده است حتی کارگر برای برداشت این محصولات کم هم داریم.

فرماندار فریدن تصریح کرد: برای سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲ میلیارد تومان سود تسهیلات بانک کشاورزی که به نفع مردم بود را به مدت سه سال پرداخت کرده‌ایم و تا سه سال دیگر دولت این پرداخت را تمدید کرده است که این تدابیر سبب شده که بسیاری از مهاجران به شهرستان بازگردند. وقتی داخل فریدن امکانات و زیرساخت‌های رفاهی فراهم باشد دلیلی برای مهاجرت باقی نمی‌ماند.

عباسی گفت: نرخ ۱۲ درصد بیکاری در فریدن بیشتر مربوط به تحصیل کرده‌هایی است که برخی کارها را نمی‌توانند انجام دهند. برای این افراد نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم که در زمینه‌های کارآفرینی با توجه به تخصصی که دارند با اعطای تسهیلات مناسب بتوانند اشتغال پیدا کنند و حتی اشتغال آفرینی هم بکنند. افراد تحصیل‌کرده می‌توانند با توجه به کمبود شدید معلم در فریدن در این وزارتخانه استخدام شوند. البته در برخی ادارات دیگر نیز با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه برای مشاغل خانگی هم تسهیلات مناسبی در نظر گرفته‌ایم، افزود: میزان اشتغال در بخش مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۹۰ نفر بوده است که برای مثال کمیته امداد ۳۲۴ فقره تسهیلات به ارزش ۱۸ میلیارد تومان به مددجویان خود داده و برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. همچنین بهزیستی برای ۵۰ نفر با تخصیص اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، جهاد کشاورزی برای ۱۶۰ نفر و اداره کار برای ۷۰ نفر در بخش مشاغل خانگی اشتغال ایجاد کرده‌اند.

در تأمین آب شرب شهرستان از منابع پایدار مشکل داریم

فرماندار فریدن اظهار کرد: در تأمین آب شرب شهرستان از منابع پایدار با وجود پیگیری‌های متعدد با مشکل مواجه هستیم. سطح آب در شهرستان پایین رفته به طوری که آب چاه‌های عمیق تقریباً نیتراته شده است که این معضل باید رفع شود. برای رفع این نیاز باید آب از منابع پایدار مانند آب چشمه لنگان تأمین شود که البته کارهای مطالعاتی آن انجام شده است. همچنین با مشکل فرسودگی شبکه آب مواجه هستیم و مخازن آب نیز نیاز به بهسازی و تعمیر دارند.

عباسی با بیان اینکه در بحث گردشگری کارهای خوبی انجام شده است، گفت: بسیاری از مناطق فریدن در حال تجهیز شدن به زیرساخت‌های گردشگری هستند. هفته فرهنگی فریدن از ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت با اجرای بیش از ۴۰ برنامه برگزار شد. پیاده‌روی خانوادگی، غبارروبی مزار شهدای گمنام، رونمایی از تمثال شهدا، گشایش موزه شهدا، اجرای مسابقات نقاشی، اعزام گروه‌های جهادی، برپایی نمایشگاه کتاب و … از جمله این برنامه‌ها بود.

با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم

وی ادامه داد: مشکل خاصی از نظر امکانات بهداشتی و درمانی نداریم و با راه‌اندازی کمیته سلامت و استقبال خوب مردم از آن به بسیاری از نیازهای درمانی پاسخ داده شد. بیش از ۹۰ درصد جمعیت شهرستان فریدن دُز اول و دوم واکسن کرونا و نزدیک ۵۰ درصد نیز دُز سوم را دریافت کرده‌اند، منتها مقداری ساده‌انگاری را در این باره شاهد هستیم. در بیمارستان فریدن با کمبود پزشک مواجه هستیم و با توجه به اینکه این شهرستان مرکز شهرستان‌های غرب استان است و نیازهایی دارد که تنها مربوط به فریدن نیست و جاده ترانزیتی هم در این منطقه وجود دارد باید بیمارستان فریدن از نظر داشتن متخصصان پزشکی با مشکل مواجه نباشد.

فرماندار فریدن افزود: ساختمان اورژانس فریدن نیمه‌کاره است و از نظر تعداد آمبولانس با کمبود مواجه هستیم. اکنون بیشتر روستاهای فریدن دارای اماکن ورزشی هستند، اما تمام این اماکن نیمه‌تمام هستند. کمیته‌های ورزشی و هیئت‌ها فعال هستند و برخی از سالن‌های ورزشی با کمک مردم ساخته شده است.

عباسی، شهرستان فریدن را دارای ظرفیت بالای گردشگری دانست و گفت: به غیر از گردشگری در بخش گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی نیز دارای ظرفیت‌های بسیاری هستیم که باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه شود تا بسیاری از مشکلات حل شود.

وی خاطرنشان کرد: دشمن قصد ایجاد تشویش  و نا امیدی در جامعه را دارد و همان طور که مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین تأکید کردند همگان باید در این باره تلاش و خدمات ارزنده نظام و دولت را برای مردم بازگو کنند. اصحاب رسانه باید خدمات دولت را تبیین کنند، برای مثال اعتبارات تملک دارایی شهرستان در سال گذشته تنها ۹ میلیارد تومان بود، اما در این دولت حدود ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات کشاورزی اعطا کردیم.

آبِ پساب فاضلاب فریدن مدیریت شد

فرماندار فریدن گفت: آب پساب فاضلاب فریدن سال‌ها در زمین‌های کشاورزی رها بود که هفته پیش در استانداری در این باره جلسه داشتیم که مقرر شد این آب به مدت ۵ سال به شکل رایگان در اختیار شهرداری و کشاورزان قرار گیرد تا برای آبیاری فضای سبزِ شهر و کِشت درختان غیرمثمر استفاده شود. حتی این آب در کشت پنبه می‌تواند استفاده شود.

عباسی افزود: یکی از مشکلات جدی این شهرستان پسماند است که یک نقطه را در محدوده شهر دامنه برای راه‌اندازی کارخانه پسماند در نظر گرفتیم، منتها برای برپایی این کارخانه اعتبار زیادی نیاز است که از عهده شهرداری فریدن خارج است که مسئولان استانی باید در این باره کمک کنند چراکه موضوع پسماند تنها مربوط به شهرستان فریدن نیست و اگر محیط آلوده شود آسیب به شهرستان‌های دیگر نیز وارد می‌شود. اگر مدیریت پسماند درست انجام شود برای کل استان اصفهان ثمربخش است و آب‌های زیرزمینی آلوده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی محصول عمده شهرستان فریدن، سیب‌زمینی، پیاز و چغندر قند است، اما در تلاش هستیم در برخی محصولات تغییر نوع کشت دهیم و به زعفران کاری، تولید عسل، داروهای گیاهی، کشت کلزا و … روی آوریم.

مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی روز چهارشنبه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان که در محل سالن اجتماعات این فرمانداری برگزار شد، گفت: مهمترین گام در مبارزه با مواد مخدر آموزش و ارتقای آگاهی های عمومی است که باید با سرمایه گذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فرماندار فریدن با […]

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، کوچه باغ‌های روستای حصور در بخش زنده رود فریدن و شکوفه‌های بهاری، طبیعت بهاری زیبایی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. بخشدار بخش زنده رود فریدن گفت: روستای حصور با قدمت ۳۰۰ ساله در بخش زنده رود فریدن واقع شده که هر ساله طبیعت بهاری این روستا […]

۲۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، فرماندار به همراه معاون فنی و امور بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، محسن حاج عابدی مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان اصفهان، معاون بازرگانی سازمان استان، مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی استان، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه شهرستان فریدن […]

۲۷ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، معاون فنی و امور بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، سفر به شهرستان فریدن را با دیدار با فرماندار این شهرستان آغاز کرد. این دیدار با حضور مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان، معاون بازرگانی سازمان استان، مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی استان، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان، مدیر […]

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 5 =