جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
۱۱:۳۱:۲۹
فرمانداری شهرستان فریدن

هفته فرهنگی شهرستان فریدن با ۴۰ عنوان برنامه برگزار می شود

اختتامیه در روستای دهق، سوت پایان هفته فرهنگی فریدن

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن به نقل از ایرنا، عزیزالله عباسی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این برنامه ها در ۱۷ سرفصل با همیاری نهادهای اجرایی، سمن های مردم نهاد، فعالان فرهنگ و هنر، دهیاری ها و شهرداری های شهرستان پیش بینی شده و در حال برگزاری است. فرماندار […]

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن به نقل از ایرنا، عزیزالله عباسی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این برنامه ها در ۱۷ سرفصل با همیاری نهادهای اجرایی، سمن های مردم نهاد، فعالان فرهنگ و هنر، دهیاری ها و شهرداری های شهرستان پیش بینی شده و در حال برگزاری است.

فرماندار فریدن افزود: برنامه های فرهنگی متنوع از جمله «شب های فریدن» با معرفی چهره های برتر منطقه، دوره های آموزش سبک زندگی، سفال گری، ریسندگی سنتی، امداد و نجات و حقوق شهروندی، مسابقه های فرهنگی، ورزشی و محلی در هفته فرهنگی این شهرستان در نظر گرفته شده است.

عباسی از بازگشایی موزه شهدای فریدن همزمان با هفته فرهنگی خبر داد و افزود: ۴ هزار قطعه محتویات لباس‌ ۴۴۰ شهید شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت گردآوری شده  و در این موزه به نمایش  درآمده  است.

فرماندار فریدن افزود: نمایشگاهی شامل ۵۰ نسخه از آثار۷۰ مولف شهرستان‌های غرب استان اصفهان  با موضوع‌ تاریخ، جغرافیا، ادبیات، علمی، زبان شناسی، فرهنگ و هنر و پزشکی نیز به مناسبت هفته فرهنگی فریدن دایر شده است.

وی اعزام گروه های جهادی فرهنگی به روستاها، همایش پیاده روی همراه با غبار روبی گلزار شهدای گمنام، همایش ادبی، نمایشگاه عکس فریدن، رونمایی از تمثال شهدای شهرستان، تجلیل از فرهنگیان شاغل و بازنشسته، گردهمایی شوراهای اسلامی شهر و روستا، طعم واره غذاهای بومی و محلی، پویش کتابخوانی، افتتاح خانه های مهربانی، راه اندازی صندوق تسهیلات اشتغال و جشن شکرانه برکت با محوریت معرفی تولیدات و محصولات محلی  را از دیگر برنامه های هفته فرهنگی این شهرستان عنوان کرد.

وی از برگزاری آیین اختتامیه هفته فرهنگی فریدن در جوار رودخانه پِلاسجان ِروستای گردشگری دِهَق این شهرستان در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت خبر داد.

فرماندار فریدن با بیان اینکه هفته فرهنگی فریدن متعلق به اقشار مردم شهرستان است، افزود: نکوداشت هفته فرهنگی فریدن باید فرصت آفرین باشد و زمینه توسعه شهرستان را تسهیل کند.

عباسی به پیشینه پُربار فرهنگی و تاریخی فریدن اشاره و بیان کرد: این منطقه برغم محدودیت ها و محرومیت ها، خطه ای کهن برآمده از تمدن چندهزار ساله و برخوردار از ظرفیت های متنوع تاریخ و فرهنگ است.

به گفته وی، هفته فرهنگی فریدن برجسته ترین فرصت برای انعکاس گنجینه های فرهنگ و تمدن این منطقه و جذب گردشگر و سرمایه گذار است.

فرماندار فریدن با بیان اینکه پیش از برنامه ریزی برای نکوداشت هفته فرهنگی از فعالان این بخش و نخبگان و هنرمندان دعوت به همکاری و ارائه ایده شد، افزود: با توجه به استقرار دبیرخانه دائمی نکوداشت هفته فرهنگی فریدن، از پیشنهادها و راهکارها برای بهبود کیفیت برنامه های این رویداد فرهنگی مهم استقبال می کنیم.

عباسی به اجرای موفق طرح های واکسیناسیون کرونا در کشور و منطقه اشاره و بیان کرد: با این وجود همچنان عادی انگاری کرونا دربین مردم مشاهده می شود که کمک رسانه ها برای تشویق مردم به دریافت دزهای تکمیلی واکسن ضروری است.

به گزارش ایرنا، شورای فرهنگ عمومی فریدن در سال ۹۴، ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت را به عنوان هفته فرهنگی فریدن مصوب کرد.

در ۲ سال اخیر بیشتر برنامه های هفته فرهنگی فریدن به دلیل همه گیری بیماری کووید ۱۹؛ بطور مجازی برگزار می شد.

سال ۹۸، اختتامیه هفته فرهنگی فریدن در روستای موغان این شهرستان با استقبال مردم و گردشگران سایر شهرها واستان ها همراه بود.

بر اساس کتب تاریخی، فریدن تغییر یافته نام ‘فریدون’ و زادگاه کاوه آهنگر است، دیاری با خصوصیات اجتماعی و نژادی منحصر به فرد که به ‘سرزمین شش قوم’ معروف است.

فریدن در زمان هخامنشیان ایالتی مهم، آباد و پررونق بوده است و تنها جاده آپادانا به شوش – پایتخت زمستانی هخامنشیان از این منطقه عبور می کرده است.

آب و هوای شهرستان فریدن نیمه مرطوب با تابستانی معتدل و زمستان بسیار سرد است، وجود دستکن های شهر دامنه، شهر زیر زمینی چهار طبقه در روستای موغان و انواع کلیساها و بناهای تاریخی، منطقه نمونه گردشگری به نام‌های ‘دره بید بالا’ و ‘تفرج گاه‌های پلاسجان’، تنوع زیستی و فرهنگی روستاها، مناظر طبیعی بکر، رودخانه‌ها، کوه‌ها و چشم انداز بی نظیر باغ‌ها و تاکستان‌های این دیار در کنار رویش سخاوتمندانه انواع گیاهان دارویی، تنوع غذاهای محلی از آش و شوربا تا نان و پارنج، و سوغات پر طرفدار از جمله لبنیات خوش طعم و اصیل زمینه بسیار مساعدی را برای بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

این شهرستان دارای ۲ بخش مرکزی و زنده رود و ۲ شهر به نام‌های داران و دامنه، ۵ دهستان و ۲۸ روستاست.

فریدن با جمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع است.

 

مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، به منظور هماهنگی و انسجام جهت باشکوه برگزار نمودن شب‌های قدر و راهپیمایی روز قدس، روز چهارشنبه جلسه ای با ریاست فرماندار فریدن و با حضور بخشداران بخش مرکزی، زنده رود و مدیران نهادها و دستگاه های اجرایی در سالن جلسات فرمانداری برگزار گردید. فرماندار طی سخنانی ضمن تبریک […]

۹ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، اولین جلسه شورای اداری فریدن در سال ۱۴۰۳ با حضور عزیزاله عباسی فرماندار فریدن، امام جمعه شهر داران، منتخب مردم شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت و دیگر مسئولان دستگاهای اجرایی در مسجد گلستان شهدای شهر داران برگزار شد.

۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، اعضای شورای اداری شهرستان فریدن روز سه شنبه در ابتدای نخستین نشست سالجاری این شورا، با نثار گل برتربت پاک شهدای انقلاب اسلامی با آنان تجدید میثاق کردند. نخستین نشست شورای اداری فریدن در مسجد گلستان شهدای شهر داران و در جوار قبور مطهر شهیدان انقلاب اسلامی برگزار شد.

۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، عزیزاله عباسی فرماندار فریدن با انتشار ویدیویی فرا رسیدن سال جدید، را به تمام مردم این دیار تبریک گفت.

۵ فروردین ۱۴۰۳
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =