جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
۲۲:۱۳:۳۲
فرمانداری شهرستان فریدن

مقدمه ای بر موقعیت جغرافیایی ،تاریخی، اقتصادی و اجتماعی شهرستان

شهرستان فریدن با وسعتی حدود ۲۳/۲۱۰۷کیلومتر مربع در غرب استان اصفهان واقع و از شمال به شهرستان خوانسار ، از جنوب به شهرستان فریدونشهر و از شرق  به شهرستان تیران و کرون و چادگان و از غرب به شهرستان بویین میاندشت محدود می شود. مرکز این شهرستان داران است و دارای آب و هوای کوهستانی […]

شهرستان فریدن با وسعتی حدود ۲۳/۲۱۰۷کیلومتر مربع در غرب استان اصفهان واقع و از شمال به شهرستان خوانسار ، از جنوب به شهرستان فریدونشهر و از شرق  به شهرستان تیران و کرون و چادگان و از غرب به شهرستان بویین میاندشت محدود می شود.

مرکز این شهرستان داران است و دارای آب و هوای کوهستانی با تابستان های معتدل و زمستانهای سرد وطولانی است ،می توان مهمترین رودخانه های جاری در شهرستان را رودخانه پلاسجان رودخانه فصلی انار بار نام برد و نیز مهمترین ارتفاعات آن رشته دکوه دالانکوه ،رشته کوه دره بید است.

شهرستان فریدن دارای آب هوای نیمه استپی با زمستانهای سرد و طولانی و تابستانهای معتدل می باشد میانگین بارش سالانه در این شهرستان ۳۳۰ میلی متر، متوسط دمای سالانه آن بین ۱۱ الی ۱۳ درجه سانتی گراد ، متوسط درجه حرارت حداکثر ۳۳+ و حداقل درجه حرارت مطلق ۲۲- درجه سانتیگراد می باشد.

نام فریدن را بر گرفته از نام فریدون پادشاه ایران باستان می دانند و می گویند کاوه آهنگر از این سر زمین برخاسته است اینک در روستای،  مشهد کاوه  ، نیز آرامگاهی  هست که به عقیده بعضی از مورخین کاوه و فرزندانش در آن به خاک سپرده شده اند ، این روستا اکنون در بخش چادگان واقع است.

فریدن یا پرتیکان در زمان  هخامنشیان یکی از ایالات مهم ایران بوده است و تنها جاده ای که آپادانا را به شوش پایتخت زمستانی هخامنشیان وصل می کرده است.

اسکندر به هنگام تعقیب داریوش به پاداتاک(پرتیکان) آمد وآنجا را تسخیر کرد و (اوگزانر) را که والی شوش بوده را به ولایت پرتیکان منصوب کرد ،آن زمان در این منطقه شهرهایی آباد وجود داشته  که به دست اسکندر در ایران دوازده شهر ساخته شده  و همه آنها را اسکندری نامید از جمله آنها(( اسکندری))واقع در فریدن (شامل دو بخش اسکندری برآفتاب و نسار اسکندری)است.

در زمان ساسانیان فریدن دارای شهرها و روستاهای زیادی بوده که شاپور آباد مهمترین این مناطق به شمار می آمده است و بنای آن رابه شاپور دوم ساسانی نسبت میدهند ، در زمان صفویان این منطقه عمران و آبادی بیشتری  یافت، در این زمان شاه عباس ارمنیان را از ترکمنستان کوچ داده و در برخی از مناطق ایران از جمله در فریدن ساکن نمود.

برچسب ها :
مطالب مشابه

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، کوچه باغ‌های روستای حصور در بخش زنده رود فریدن و شکوفه‌های بهاری، طبیعت بهاری زیبایی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. بخشدار بخش زنده رود فریدن گفت: روستای حصور با قدمت ۳۰۰ ساله در بخش زنده رود فریدن واقع شده که هر ساله طبیعت بهاری این روستا […]

۲۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، اینبار با گذر از روستاهای نهرخلج، گنجه، بادجان و قوهک به سمت روستای خلج می رویم تا آشنا شویم با این روستای کوچک و زیبای که آخرین روستا در مرز شمال غربی فریدن با بوئین میاندشت هست. خلج روستایی از توابع بخش زنده رود شهرستان فریدن در استان اصفهان […]

۲۸ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن، جشنواره نان و برکت با هدف معرفی ظرفیت و دستاورد‌های روستایی در روستای خویگان شهرستان فریدن برگزار شد. فرماندار در حاشیه جشنواره نان و برکت روستای خویگان گفت: زنان و دختران هنرمند روستا‌های خویگان، موغان و ننادگان محصولات کشاورزی، صنایع دستی و غذا‌های محلی خود را در جشنواره نان […]

۳ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فریدن، دهیار روستای موغان گفت: در ۴۸ ساعت گذشته دمای این منطقه به منفی ۳۰ درجه رسید و موجب یخ زدگی کامل رودخانه پلاسجان شد. علیمراد خزایی افزود: قطر این یخ زدگی به حدود ۵۰ سانتی متر می‌رسد.

۸ بهمن ۱۴۰۱
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =