پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۹:۵۲:۰۹
فرمانداری شهرستان فریدن

قابلیت های شهرستان

قابلیت های شهرستان فریدن
  

از جمله قابلیت های شهرستان فریدن داشتن مواهب ارزشمند طبیعی و گردشگری، تنوع محصولات باغی و زراعی، آثار تاریخی و فرهنگی و … می باشد.

الف : مواهب ارزشمند طبیعی و گردشگری از قبیل رویشگاه های طبیعی ،گونه های ارزشمند گیاهی ،مناظر بکر و زیبای گردشگری در حاشیه رودخانه پلاسجان، منطقه نمونه گردشگری دره بید بالا ، سراب درختک، چشمه های فصلی بسیار در دامان کوها و دره ها و …، می باشد.

ب : تنوع محصولات باغی و زراعی : بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و بیش از ۱۷ نوع محصول باغی (محصولات زراعی شاخص شهرستان چغندر قند، پیاز ، سیب زمینی، علوفه،گندم آبی و دیم و محصولات باغی هلو،انگور،زردآلو ،بادام،سیب درختی ،گردو و… در منطقه کشت می شود. )

ج : آثار تاریخی و فرهنگی : امامزاده عبداله و ابراهیم (ع) دامنه، امامزاده سلطان سید محمد(ع) ننادگان، بقعه شیخ ابو سلیمان دارانی داران، مسجد چهلخانه، مدرسه سنگی و موزه مردم شناسی دارانی، حمام قدیمی دامنه، حمام قدیمی سفتجان، دست کند های موغان، دست کندهای دامنه، کلیسای استیپانوس سینگرد، کلیسای سنت نشان غرغن، زیارتگاه لوس آنگسیت خویگان، تپه پاشقلعه داران و تپه های تاریخی بسیار در روستاها از جمله ننادگان ، عادگان و…

  

فرصت ها و زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری در شهرستان فریدن :

  

در حوزه کشاورزی :

  

۱-توسعه کشت گل محمدی ،گیاهان دارویی و زعفران.

۲-معرفی الگوی مناسب کشت با نیاز آبی کم و متناسب بااقلیم منطقه

۳-توسعه سرمایه گذاری در این بخش با الویت زیر بخش دام و طیور ،باغبانی و صنایع کشاورزی

۴-توسعه کشاورزی متراکم

۵-توجه و پیگیری طرح های حمایتی بخش کشاورزی

  

حوزه گردشگری:

  

گردشگری در حاشیه رودخانه پلاسجان، دره بید بالا، سراب درختک، خانه های بوم گردی ، دستکنده های قدیمی ، کوهنوردی و صخره نوردی

  

حوزه صنعت :

  

ایجاد کارخانه آرد سفید، احداث میدان میوه و تره بار منطقه ای برای شهرستان های اطراف، احداث کشتارگاه دام و طیور، صنایع تبدیلی کشاورزی و غذایی، بسته بندی تولیدات کشاورزی ، بسته بندی عسل و گیاهان دارویی، احداث واحد های سنگ بری

  

حوزه معدن :

  

اکتشافات و بهره برداری معادن سنگ های تزئینی و ساختمانی

  

۳.فعالیت ها و پروژه های شاخص شهرستان :
  

۳-۱ در زمینه گردشگری (پیشنهادی) : سرمایه گذاری در منطقه نمونه گردشگری دره بید بالا، حواشی رود خانه پلاسجان ، سایت موزه پاشقلعه داران، خانه های بوم گردی در روستاهای شهرستان

 

در زمینه گردشگری (انجام شده) : مرمت و بازسازی مدرسه تاریخی داران، تجهیز و راه اندازی موزه مردم شناسی و باستان شناسی غرب استان در شهر داران، احداث بازارچه صنایع دستی در شهر داران، کشف ، تجهیز و بهره برداری از شهر زیرزمینی ۴ طبقه روستای موغان، تجهیز و راه اندازی اقامتگاههای بوم گردی در سطح شهرستان، کشف ، تجهیز و راه اندازی شهر زیرزمینی شهر دامنه

  

۲-۳ کشاورزی :

  

کشاورزی: شهرستان فریدن در استان اصفهان در بخش کشاورزی دارای رتبه های زیر می باشد :

رتبه اول تولید و عملکرد چغندر قند ۴۲هزار تن با عملکرد ۶۰تن در هکتار

رتبه اول سطح زیر کشت چغندر قند ۷۰۰هکتار

رتبه اول سطح زیر کشت سیب زمینی ۳۲۰۰هکتار

رتبه اول تولید و عملکرد سیب زمینی ۸۰هزار تن

رتبه اول عملکرد در واحد سطح پیاز ۸۰تن در هکتار

رتبه اول اجرای آبیاری تحت فشار ۱۴۹۰۰هکتار

رتبه دوم پرورش بوقلمون گوشتی ۶۵۰۰۰تن در سال

رتبه ششم تولیدشیر ۲۵۰۰۰تن در سال

کسب رتبه برتر جذب ۱۰۱درصد تسهیلات مکانیزاسیون ابلاغی سال ۹۵به ارزش ۱۴۰۷۳میلیون ریال

کسب رتبه سوم استان با جذب ۸۵.۳درصد از سهمیه تخصیصی کود شیمیائی

تولید کل محصولات دامی در شهرستان ۹۶۶۶۲تن در هکتار می باشد

تولید کل محصولات زراعی در شهرستان ۳۲۵۵۴۴تن در سال می باشد

گفتنی است از جمله دغدغه ها و مطالبات مردم شهرستان اتخاذ تدابیری برای حضور سرمایه گذاران صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و دامپروری در شهرستان می باشد.

  

شهرک صنعتی فریدن:

  

مساحت کل (هکتار): ۹۵
میزان زمین واگذار شده : (هکتار) ۲.۳
مساحت فاز عملیاتی (هکتار) : ۲۸.۰۱ مساحت زمین صنعتی (هکتار) : ۲۱.۶۳
  

 الف) امکانات شهرک:
  
امکانات ایجادی شامل محوطه سازی ، زیر سازی و آسفالت خیابان ها ،احداث مخزن آب ۲۰۰۰ متر مکعبی ،شبکه آب ، خط انتقال و ایستگاه پمپاژ ،حفر چاه ،شبکه ۲۰ ولت و شبکه گاز می باشد.
 
 ب) صنایع قابل استقرار
  
 فلزی ،شیمیایی ، کانی غیر فلزی ،صنایع غذایی و واحدهای کارگاهی کوچک (حدود ۳۲۵ متر(
  
 ج) بهای حق بهره برداری و مشوقات
   
بهای حق بهره برداری مصوب شهرک در سال ۱۳۹۵ به ازای هر متر ۲۲۵.۰۰۰ ریال و شرایط پرداخت ۱۵ درصد نقد و اقساط ۳۶ ماهه(۱۲ قسط ۳ ماهه) است که امکان کاهش تا ۵ درصد و اعمال تنفس ۶ ماهه از اختیارات هیات مدیره شرکت میسر می باشد.
ضمناً در صورت ارایه سوابق ایثارگری ، جانبازی ،ثبت اختراع و شرکت های دانش بنیان امکان استفاده از ۱۰ درصد تخفیف و یا پرداخت بصورت ۵ درصد نقد و اقساط ۴۸ ماهه می باشد. لازم به ذکر است زمینهای مذکور تا ۱۰ سال معاف از مالیات بوده و در صورت اجرایی شدن طرح زیر یکسال ۵۰ درصد هزینه زمین تخفیف داده می شود.
 
دهگاه نهرخلج
 
وسعت : ۹۰ هکتار
متولی : جهاد کشاورزی
مزیت : نزدیکی و دسترسی به جاده ترانزیتی و در صورت ارائه طرح تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی زمین در ابعاد ۲۵۰۰ و ۴۰۰۰ متری بصورت رایگان به متقاضی واگذار می شود.
 
قطب صنعتی
 

در دو طرف جاده کمربندی داران الیگودرز با مساحت ۳۸ هکتار قطب صنعتی می باشد که قسمت جنوبی آن ۱۸ هکتار با متولی گری شهرداری بوده و محل تجمع کارگاههای کوچک می باشد از مزیتهای آن دارا بودن امکانات آب ، برق و گاز و دسترسی به جاده ترانزیتی می باشد.
قسمت شمالی نیز با ۲۰ هکتار با متولی گری جهاد کشاورزی که محل استقرار کارخانه ها و کارگاههای بزرگ شهرستان می باشد و از مزیتهای آن دسترسی به جاده اصلی بوده و تعدادی سوله آماده در این قسمت با تخفیف ۵۰ درصدی موجود می باشد.